½ -lehti on valtakunnallinen taidelehti. Lehti toimii yhtenä täydentävänä osana kuvataidekirjoituksen kentällä, ja sen tarkoitus on luoda paremmin kattava kuva kuvataiteen kirjosta.

ILOMANTSI, PARATIISI ON. VOITTAA, VOITTAA TELEVISION.

Kuva: Tarja Malinen, Yhdessä 2015.

Möhkönvirta 2016 -kesänäyttely Möhkön Ruukkimuseossa, Petkeljärven kansallispuiston retkeilykeskuksessa ja Parppeinvaaran runokylässä, Ilomantsissa 4.6.-31.8.2016.

Näyttelyn taiteilijat: Hannu Castren, Soledad Chuaqui, Päivi Hynninen, Toivo Jaskanen, Juhani Järvinen, Harald Karsten, Heikki Kukkonen, Kuutti Lavonen, Tarja Malinen, Jussi Nykänen, Tiitus Petäjäniemi, Pauno Pohjolainen, Matti Reivi, Eeva Tiisala, Timo Vartiainen, Heidi Vasara, Kari Virtanen ja työryhmä Kaisa Kukkonen ja Raisa Vennamo.

Heidi Vasara: Mustaa kultaa 2015, Melankolia VII 2012.

Heidi Vasara: Mustaa kultaa 2015, Melankolia VII 2012.

Seitsemättä kertaa pidettävä Möhkönvirta-kesänäyttely levittäytyy kolmeen näyttelypaikkaan eri puolille Ilomantsia. Jokaisessa paikassa ovat vahvasti läsnä myös pohjoiskarjalainen luonto ja kulttuurihistoria.

Möhkön Ruukkimuseossa pohjoiskarjalainen teollisuushistoria asettuu näyttelyn taustaksi. Osa teoksista on sijoitettu masuunien raunioille ja niiden suojarakennuksiin. Vanhan masuunin kaksikerroksinen suoja- ja näyttelyrakennus on kuin jonkin suuren maailman kaupungin modernin taiteen museon kesäinen pienoismalli. Tässä Möhkön modernin taiteen museossa, MöMAssa, etenkin Tarja Malisen keramiikkaveistokset muodostavat masuunin raunion kivenlohkareiden kanssa vaikuttavan installaation.

Uuden masuunin suojarakennuksessa on esillä maalauksia, kuten Heidi Vasaran kantaa ottavia maisemia. Uudessa masuunissa on myös erillinen näyttelytila, jossa on Pauno Pohjolaisen reliefejä.

Vanhan ja uuden masuunin raunioilla ollaan myös suomalaisen oman aikansa raskaan teollisuuden raunioilla. Möhkön ruukissa on jalostettu 1800-luvun jälkipuoliskolla järvimalmia. Möhkössä luonto on sadassa vuodessa suurimmaksi osaksi korjannut sen minkä ihminen tärveli. Museoalueella virtaa vapaana Koitajoki, puissa ja pensaissa laulavat kultarinta ja viitakerttunen, pihamaalla luikertelee kyy ja jossain kauempana kukkuu käki. Ja sitten on vielä ne hyttyset.

Harald Karsten: Näin siinä kävi 2015.

Harald Karsten: Näin siinä kävi 2015.

Ruukin kartanossa teokset on sijoitettu museoesineiden lomaan. Kartanossa nykytaide seurustelee sujuvasti 1800-luvun miljöön ja esineiden kanssa. Kartanon rakennuksissa Harald Karstenin teokset haastavat katsojan löytämään Taiteen niistä. Aina se ei ole helppoa. Karstenin teos Näin siinä kävi oli joutua ripustusvaiheessa roskiin, kunnes siivooja sai taidekasvatuksellisen ahaa-elämyksen.

Näyttelyn ripustus on kuraattori Hannu Castrénin käsialaa. Castrenin omat akvarellit löytyvät Petkeljärven kansallispuiston retkeilykeskuksen ravintolasta. Ravintolatilassa on myös Ilomantsilaissyntyisen Heikki Kukkosen maalauksia. Lähimaastoon järven rannalle on sijoitettu näyttelyn toisen kuraattorin Toivo Jaskasen veistokset.

Parppeinvaaran runokylä sijaitsee vaaran laella, muutaman kilometrin päässä Ilomantsin keskustasta. Runokylään on viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana rakennettu perinteisin menetelmin rakennuksia ja siirretty lähiseuduilta vanhoja asumuksia. Runokylän museoaitoista kantautuu nykytaiteen ääniä ja luontopirtti Mesikkään on ripustettu Kuutti Lavosen piirustuksia ja akvarelleja. Parppeinvaaran huipulta, ravintolan terassilta, näkyy puoli Pohjois-Karjalaa, ympäröivillä niityillä laulavat ruisrääkät ja peltojen yllä lekuttelee saalistava tuulihaukka. Möhkönvirta 2016 -kesänäyttely on ihan omanlaisensa.

Kari Virtanen
Kirjoittaja on Joensuulainen kuvataiteilija ja mukana Möhkönvirta 2016 -näyttelyssä.

Sivustoa ovat tukeneet

SKR  OKM PKR

Sivuston rakennus ja ylläpito

VR